Installation av ny dator
Guide för konfiguration av ny dator samt inställningar kring bland annat standardappar och Outlook som du behöver göra.
Konfiguration av datorn
Följ denna guide första gången du loggar in på en ny eller återställd dator.
- Slå på datorn
- Datorn frågar vilket språk du vill använda
- Välj språk i listan
- Klicka på ”Ja”
- Är det här rätt land eller region?
- Välj ”Sverige”
- Klicka på ”Ja”
- Är det rätt tangentbordslayout eller inmatningsmetod?
- Välj ”Svensk”
- Klicka på ”Ja”
- Vill du lägga till en andra tangentbordslayout?
- Välj ”Lägg till layout” eller ”Hoppa över”
- Låt oss ansluta dig till ett nätverk
- Välj ett wifi-nätverk
- Klicka på ”Anslut”
- Fyll i nätverksnyckeln (lösenordet till wifi:t)
- Klicka på ”Nästa”
- När du är ansluten, klicka på ”Nästa” igen
- Nu letar datorn efter uppdateringar och startar därefter eventuellt om
- Låt oss ställa in saker för ditt arbete eller din skola
- Ange din mejladress från Omställningsfonden
- Klicka på ”Nästa”
- Ange ditt lösenord
- Klicka på ”Nästa”
- Enheten konfigureras, detta tar en stund
- Eventuellt kommer du till inloggningsrutan under konfigurationen, fyll då i dina inloggningsuppgifter – konfigurationen fortsätter därefter
- När konfigurationen är klar kommer du till skrivbordet
- Vänta en stund medan alla inställningar kommer på plats
Övriga inställningar
Nedan följer att antal andra inställningar du behöver göra.
Skrivarinstallation
För att installera drivrutiner för skrivaren på HK behöver du kontakta vår IT-support. Mejla och boka en tid eller ring om det är brådskande. Kontaktuppgifter finns längst ned på intranätets startsida. Detta gäller även vid installation av annan skrivare där det krävs adminrättigheter.
Anpassa aktivitetsfältet
Ta bort ”Chatt”-ikonen
Denna funktion går tyvärr inte att använda tillsammans med den version av Teams som vi använder så den kan du ta bort om du vill.
- Högerklicka på en tom plats i aktivitetsfältet
- Välj ”Inställningar för Aktivitetsfältet”
- Under ”Objekt i aktivitetsfältet” klickar du så att ”Chatt” stängs av
- Här kan du även ändra inställningar för t ex Widgetar eller sökfältet
Fäst program i aktivitetsfältet
- Öppna det program du vill fästa, t ex genom Start-menyn eller sökrutan
- Högerklicka på ikonen i aktivitetsfältet
- Välj ”Fäst i aktivitetsfältet”
Ta bort program från aktivitetsfältet
- Högerklicka på ikonen för det program du vill ta bort
- Välj ”Ta bort från aktivitetsfältet”
Outlook
Om Outlook inte är satt som standardapp för mejl behöver du ändra detta manuellt. Det gör du under Inställningar > Appar > Standardappar.
Ställ in kalenderdelning
Du behöver ändra inställningarna för kalenderdelning, se instruktioner för detta på intranätet under ”Manualer”.
Lägg in signatur
Du behöver lägga in din signatur. Enklast är att kopiera signaturen från ett mejl du fått från någon kollega och lägga in dina egna uppgifter. Instruktioner för hur du ändrar signatur finns på intranätet under ”Manualer”. Tänk på att telefonnumret formateras enligt 07X XXX XX XX. Det är inte tillåtet att ha andra färger än svart på texten i signaturen.
Ändra standardtypsnitt
Du behöver ändra standardtypsnitt i Outlook enligt vår grafiska profil. Instruktioner för detta finns på intranätet under ”Manualer”.
Webbläsare
Som standardwebbläsare använder vi Microsoft Edge. Du loggas automatiskt in i Edge med ditt Omställningsfonds-konto och har möjlighet att säkert spara till exempel bokmärken och lösenord du använder i arbetet. Ändra standardwebbläsare om Edge inte är satt som standard.
Adobe Acrobat Reader
Adobe Reader ska installeras automatiskt men om så inte skulle ske gör du enligt nedan.
Installera Adobe Acrobat Reader
- Öppna denna länk
- Klicka på “Hämta Acrobat Reader”
- Öppna nedladdningarna
- Klicka på installationsfilen
- På frågan om du vill tillåta appen att göra ändringar på datorn svarar du ”Ja”
- Följ därefter anvisningarna
Välj Adobe Acrobat Reader som standardprogram för PDF-filer
Adobe brukar fråga om detta första gången du öppnar programmet men om inte kan du följa dessa steg.
- Öppna ”Inställningar”, antingen via Start-menyn eller genom att söka i sökfältet i verktygslisten
- I vänstermenyn, klicka på ”Appar”
- Klicka därefter på ”Standardappar” (eller sök på ”Standardappar” direkt istället för steg 1–3)
- Längst upp under ”Ange ett standardvärde för en filtyp eller länktyp” skriver du ”.pdf”
- Klicka på sökresultatet för ”.pdf”
- Klicka på ”Microsoft Edge”
- Klicka på ”Ändra ändå” i rutan som öppnas
- Välj ”Adobe Acrobat” i listan
- Klicka på ”Ange standardposition”
Lime
Lime ska installeras automatiskt men om så inte skulle ske gör du enligt nedan.
- Installera och starta Lime
- Öppna appen ”Företagsportal”, antingen via Start-menyn eller genom att söka i sökfältet i verktygslisten
- Under ”Aktuella appar” ser du Lime CRM, saknas den där kan du hitta den genom att till exempel klicka på förstoringsglaset i vänstermenyn och söka
- Klicka på ikonen
- Klicka på ”Installera”
- Öppna Lime och logga in
Filhantering – OneDrive och SharePoint
SharePoint
SharePoint är vår gemensamma fillagringsyta. Här sparas även filer som laddas upp i Teams.
OneDrive
Personliga filer eller dokument som endast du arbetar med kan lagras säkert på OneDrive. Se det som en personlig lagringsplats – en molnversion av Mina dokument. Filer är alltid synkroniserade och tillgängliga för åtkomst även när du är offline. Detta är din primära fillagringsyta, undvik att spara filer direkt på datorn.
De dokument som du placerar OneDrive för är privata tills du delar dem. När du delar ett dokument kan du välja om den du delar med ska kunna redigera, granska eller bara se innehållet.
Synkronisera din OneDrive till Utforskaren
OneDrive ska logga in och synkronisera till Utforskaren automatiskt, om det inte fungerar gör du så här:
- Sök upp OneDrive från Start-menyn
- Logga in om du ombeds göra det
- Följ därefter guiden för att synka filerna
När OneDrive är synkad har du tillgång till molnfilerna som om de vore sparade på datorn. Det är dock egentligen länkar till filerna. Det innebär att du behöver internetuppkoppling för att komma åt filerna. Om du vet att du behöver komma åt en fil och att du kanske inte kommer ha internetuppkoppling vid tillfället kan du högerklicka på filen och välja ”Behåll alltid på den här enheten”. Den tar då upp plats på datorn men finns tillgänglig när du är offline. När du inte behöver ha filen tillgänglig längre högerklickar du och bockar ur ”Behåll alltid på den här enheten”.
Du kan enkelt se status för varje fil, se bild nedan. Här finner du en översikt över de olika OneDrive-ikonerna och vad de innebär, till exempel om det är en delad fil eller om det är problem med synkroniseringen.
Öppna Office365 i webbläsaren
Du når hela Office365 via webben, det vill säga mejl, kalender, teams, OneDrive osv.
- Gå antingen till office365.se och klicka på ”Logga in” eller öppna intranätet och klicka på de nio prickarna längst upp i vänstra hörnet
- Klicka på den tjänst du vill nå